Ordinær generalforsamling, lørdag d. 11. juni 2022

Tilstede:

Sankelmarksgade 21: st. th, 1. tv, 1. th, 2 th, 4. tv, 4. th og 5. th.

Sønder Boulevard 76: 1. tv, 1. th, 2. tv, 2. th, 3. tv, 3. th, 4. tv, 5. tv og 5. th

Fraværende:

Sankelmarksgade 21: 2. tv, 3. tv, 3. th og 5. tv.

Sønder Boulevard 76: 4. th

 

1. Valg af dirigent

Ole Grønlund blev valgt som dirigent. Ole meddelte generalforsamlingen, at formalia for indkaldelsen var overholdt.

2. Bestyrelsens beretning

Formanden berettede, at bestyrelsens arbejde i 2021 havde koncerteret sig om følgende:

  • Foreningen fik ny vinduespudser eftersom den gamle ordning opsagde samarbejdet.
  • Arbejdet med altaner fortsatte ind i 2021, bl.a. med nye og reviderede tegninger til ansøgningen efter kommunens sagsbehandling af ansøgningen.
  • Det var på tale at udskifte vinduerne, da flere er i meget dårlig stand og der blev også indhentet tilbud fra to entreprenører. I stedet blev det dog besluttet at arbejde videre på en vedligeholdelsesplan for at finde ud af, hvor de vigtigste vedligeholdelsesopgaver ligger i de kommende år. Der blev sat møder i stand med rådgivningsfirma mhp. at få udarbejde en vedligeholdelsesplan, men de blev aflyst. I mellemtiden er vores kontakt gået på pension. Ny aftale er lavet i 2022 med rådgivningsfirmaet, der bistår med rådgivning ifm. altanprojektet.
  • Fælleslokalet har også været på dagsordenen flere gange. Det blev besluttet at afsætte en pulje på 30.000 kroner til indkøb, indretning og istandsættelse. En printer blev indkøbt og opstillet i det bagerste rum. Det blev drøftet hvordan en booking af rummet skulle foregå, hvilket endte med en  manuel booking via en fysisk kalender i opgangen i nr. 76. En to-dags arbejdsweekend blev afholdt i fælleslokalet i november, hvor der blev malet, ryddet op og gjort rent. Derudover har reglerne for brug af fællesrummet været drøftet i bestyrelsen.
  • Naboen i Sdr. Boulevard 74 og Valdemarsgade 72 rettede ifm. deres tag-renoveringsprojekt henvendelse vedr. renovering af brandkammen. Det rejste et spørgsmål om ejerskabet af brandkammen. Sagen blev startet i 2020 og afsluttet i 2021. Naboforeningen tjekkede op på det juridiske, og af servitutten fremgik det, at ejerskabet er 50/50. Prisen for renovering var 200.000 kroner, jf. naboejendommens rådgivere. Vores rådgiver vurderede derimod, at prisen lå på 120.000 kroner. På den baggrund var bestyrelsen i dialog med naboforeningen, og blev enige om at dele en udgift på 158.000 kr., som er midt imellem 120.000 kr. og 200.000 kr. Dermed betalte foreningen ca. 79.000 kr. for at få repareret brandkammen. Naboforeningen betalte således difference mellem de 158.000 kr. og 200.000 kr. foruden de 79.000 de selv hæftede for.
  • Fire piger fra Operation Dagsværk var forbi til en omgang trappevask.
  • Vandskade i nr. 76 mellem 2. og 1. th. blev klaret med andelshavers forsikring.
  • Vandpyt på gulvet i opgangen i nr. 76 blev undersøgt, bl.a. hos værtshuset for at undersøge et læk, men uden held til at finde årsagen.
  • Væggen på bagtrappen i nr. 76 2. sal blev pudset efter en vandskad var blevet udbedret i lejligheden.
  • Flere andelshavere udtrykte udfordring med mange skægkræ/sølvfiks i ejendommen. Bestyrelsen besluttede på den baggrund at forsøge at slå dem ned.
  • 21 1. th. blev solgt.
  • I gården blev hyldetræet ved fællesrummets vindue fældet og en smeltet fatning til lyset udenfor nr. 76 blev erstattet.
  • Foreningen afholdte generalforsamling d. 29. juni og en fortsættelse d. 14. september eftersom regnskabet blev afleveret for sent til godkendelse ifm. den ordinære generalforsamling. Det blev på generalforsamlingen bl.a. besluttet at hæve værdien på ejendommen fra 40.000.000 til 46.900.000.

Generelforsamlingen godkendte beretningen.

3. Forelæggelse af årsregnskab 2021

Ole fremlagde årsregnskabet for 2021.

Ved indtægter blev følgende bemærket: Faldet i boligafgifter på ca. 12.000 kr. i 2021 ift. 2020 undersøges, da umiddelbart skulle være det samme. Indtægten fra husleje er steget pga. huslejestigning for værtshuset. Derudover har der også været en stigning i indtægten for udlejning af fælleslokalet.

Ved udgifter blev det bemærket, at renterne til banken skyldes det store lån, som foreningen har haft stående til altanerne. Det falder nu, hvor altanerne er ved at blive betalt.

Ved aktiver blev det bemærket, at restancerne skyldes manglende husleje fra værtshuset samt enkelte andelshavere.

Ved specifikationer blev det bemærket, at foreningen blev har haft nye udgifter til varmeanlægget samt brandkammen ift. 2020.  

I forbindelse med gennemgangen blev der spurgt til udgiften til varme- og vandregnskab. Det er en udgift foreningen længe har haft til udarbejdelsen af de individuelle forbrug af varme hhv. vand. Der blev også spurgt til, om foreningen stadig fast betaler for fjernelse af graffiti. Det blev bekræftet. Derudover blev der spurgt til, om vi kan forvente at skulle betale mere for varmen i den kommende vinter. Ole svarede, at han generelt ikke havde sat aconto betalingen ned hos nogen, da han forventer en stigning i prisen.

Generalforsamlingen godkendt regnskabet for 2021.

4. Budget 2022

Ole gennemgik budgetforslaget for 2022. Posten til lys på trapperne er steget, og kan stige yderligere. Ligeledes er gårdlauget steget er en del. Samlet set er boligafgiften for 2022 uændret ift. 2021.

Der blev spurgt til, hvad baggrunden for stigningen i udgiften til gårdlauget var – i lyset af den for nogle år siden netop blev nedsat. Ole og bestyrelsen havde ikke kendskab hertil, bl.a. fordi foreningen ikke har nogen repræsentant i gårdlauget.

Generalforsamlingen godkendt budgettet for 2022.

5. Indkomne forslag

Der var ingen indkomne forslag.

6. Valg af bestyrelsen og revisor

Valg til formand

Mike genopstillede og blev enstemmigt genvalgt.

Valg til bestyrelsen

Lisbeth og Rasmus var på valg og genopstillede begge.

De blev enstemmigt genvalgt.  

Bestyrelsen består på baggrund af valget det næste år af:

  • Mike Tylak
  • Jesper Frydenlund
  • Laura Kudsk Brink
  • Rasmus Jelbo
  • Lisbeth Lund

Valg af suppleanter

Amalie og Marie genopstillede som suppleanter. Lin ønskede at indtræde som ny suppleant.

De blev enstemmigt valgt i følgende rækkefølge: Amalie – 1. suppleant, Marie – 2. suppleant og Lin – 3. suppleant.

Kritisk revisor

Else Carlsen genopstillede og blev enstemmigt genvalgt. 

Valg af revisor

Ole Bentzen genopstillede og blev enstemmigt genvalgt. 

7. Valg af administrator

Ole genopstillede og blev enstemmigt genvalgt.

8. Eventuelt

Generalforsamlingen spurgte til, om bestyrelsen havde drøftet, om det var nødvendigt at lave regler for altanerne, og i så fald hvad reglerne ville skulle være. Bestyrelsen havde ikke drøftet regler for altanerne. Generalforsamlingen udtrykte, at det ikke skal være tilladt at bruge kulgril på altanerne, men at gasgrill er ok. Der var enighed om, at altanerne nu tages i brug og evt. regler drøftes igen om noget tid, når der er erfaring med brugen af de nye altaner.

Der blev spurgt ind til, om hele foreningen få indsigt og inddrages ifm. vedligeholdelsesplanen for ejendommen. Der blev samtidig rejst et ønske om, at planen ser på energi/klima og indeklima, herunder ventilationssystemet, i bygningen. Bestyrelsen bakkede op om, at vedligeholdelsesplanen skal deles bredt i foreningen, og bemærkede at evt. større renoveringsprojektet i foreningen ikke kan vedtages af bestyrelsen alene, så foreningen vil naturligt blive inddraget.

Der var også en drøftelse af fællesrummet, hvor der blev rejst et ønske om en ovn i køkkenet samt bad på toilettet. Der var også et ønske om, at det blev et rum, hvor børn/unge kan mødes og lave aktiviteter sammen på tværs af foreningen. Bestyrelsen nævnte, at den er ved at se på isolering af rummet for at minimere støjgene for 76, 1. th. samt at der arbejdes på at blive sat kork på væggen ind mod barnevognsrummet. Bestyrelsen opfordrede også til, at folk gerne må melde sig til at stå for at undersøge nogle af de ønskede projekter nærmere. Til sidst blev der opfordret til, at folk husker at lægge nøgle på plads i nøgleboksen efter brug, da der er flere tilfælde, hvor nøglen har manglet.

Referent

Laura Kudsk Brink