Referat af bestyrelsesmøde, torsdag d. 11. august 2022

Til stede: Jesper, Rasmus, Marie, Mike, Lisbeth, Amalie, Ole og Laura

Isolering mellem fællesrummet og 76, 1. th.

Claus har undersøgt muligheden for at få sprøjtet papiruld i etageadskillelsen mellem 76 st. th. (fællesrummet) og 76, 1. th. Prisen er ca. 11.000 ekskl. moms. Det er også undersøgt, at der kan laves et nedsænket loft, som vil koste 100.000 kr. Bestyrelsen godkendte, at der isoleres med papiruld.

Status på altanprojektet

Alle altaner er nu opsat og byggepladsen er fjernet. Dog udestår der udbedring af en del fejl og mangler. Heraf er det største, at tre døre er opmålt forkert, så de ikke passer. De forkerte døre er sat i indtil nye døre i korrekte mål leveres og monteres i uge 40. På baggrund af alle fejl og mangler er det aftalt med Altana, at rate 6 for projektet først betales, når de sidste fejl og mangler er udbedret. Det drejer sig om 240.000 inkl. moms.

Laura har lavet et økonomioverblik som viser, at der i alt er betalt ca. 2,8 mio. kr. for altanerne i perioden 2019-2022. Det er inkl. udgifter til Gaihede for rådgivning samt uforudsete udgifter til at lægge jern i facaden tre steder. Hertil udestår betaling af rate 6 samt vvs-arbejde for flytning/propning af radiatorer.

Bestyrelsen drøftede, hvordan prisen for hver enkelt altan skal gøres op. Udgifterne fordeler sig overordnet set i to grupper. Udgifter til hver enkelt altan som fx beton, værn, lysninger, dør, radiator mm., som varierer på tværs afhængigt af altantypen og -størrelsen. Derudover er der fællesudgifter til byggeplads, projektering, håndtering af miljøaffald og kraning. Bestyrelsen tager kontakt til Friborg+Lassen, som står for udarbejdelse af vurderingsrapporter ved salg, mhp. at få information om, hvordan de vil vurdere og medtage de forskellige udgifter i en vurderingsrapport ifm. et salg. Bestyrelsen lægger umiddelbart op til, at prisen på altanen bliver den konkrete pris for hver enkelt altan, samt en fordeling af fællesudgifter ligeligt mellem de 15 lejligheder, som har fået en altan. Bestyrelsen vil dog tage endeligt stilling hertil efter dialog med Friborg+Lassen.

Oplysninger om udgiften til altanener både individuelt og overordnet set vil blive delt med foreningen, når altanerne er færdigbetalt. Men hvis man er interesseret i de foreløbige tal, kan man tage kontakt til Laura og få overblikket.

Bestyrelsen havde også en drøftelse af tilbagebetaling af altanerne. Der er enighed om, at bestyrelsen på generalforsamlingen i foråret 2023 stiller forslag om, at altanerne afbetales med tilbagevirkende kraft fra 1. januar 2023 samt at restgælden på en altan skal betales ved et salg. Bestyrelsens forslag til model for afbetaling er ikke endeligt konsolideret, men bestyrelsen forventer, at afbetalingen vil indeholde renter samt afdrag. Foreningens lån har en rente på 1 pct. p.a. med et bidrag p.t. på 0,7 pct. p.a. samt en afdragsfrihed til 2030. Forslag til afdragets størrelse er ikke fastlagt endnu. Men bestyrelsen er enige om, at fastsættelsen skal ske på rimelig vis, så den samlede afbetaling ikke medfører en meget høj stigning i huslejen, men på et niveau i omegnen af den nedsættelse der var i huslejen for år tilbage på ca. 20. pct. Afbetalingen fastsættes ud fra den enkelte altans pris, som jf. ovenfor ikke er fastsat endnu, således at beløbet til afbetaling forholdsvist vil afspejle den enkelte altans pris ud af de samlede udgifter. Bestyrelsens konkrete forslag vil blive lagt frem, så snart det er faldt endeligt på plads. Ift. fuld afbetaling ved salg, så indebærer det, at en ny køber vil skulle finde finansiering til at betale altanen udover prisen på lejligheden, således at foreningen modtager gældsbeløbet og gælden slettes.

Bestyrelsen modtog d. 28. juni et brev fra Boulevard Cafeen vedr. reetablering af facaden (markise og lamper) samt kompensation for tabt omsætning. Bestyrelsen drøftede sagen.

Skader på facaden i gården efter nedtagning af ledninger

I forbindelse med opsætning af altanerne i gården har TCD fjerne gamle telefonledninger. Det har efterladt huller/revner i facaden i gården. Bestyrelsen ønsker at få det udbedret, men vil afvente udarbejdelse af vedligeholdelsesrapporten for at få et samlet overblik over, hvad der er behov for at få lavet i/på ejendommen.

Lisbeth vil samtidig spørge sin far, der er murer, om det er noget han kan lave.

Vinduespudsning efter opsætning af altaner

Flere vinduer er blevet beskidte efter opsætning af altanerne. Amalie undersøger, hvad det vil koste at få pudset alle vinduer i foreningen.

Gennemgang af bærejern i kælderen og udarbejdelse af vedligeholdelsesplan for bygningen

Mike, Rasmus og Laura har gennemgået ejendommen med rådgivningsfirmaet Gaihede d. 11. august med henblik på udarbejdelse af en vedligeholdelsesplan. Der blev bl.a. set på taget, loftet, facaden, sætningsskader, trappeopgangene, kælderen og et par lejligheder. Gaihede modtog også oplysninger om bygningen, bl.a. om tidligere vedligeholdelse og renovering. Om nogle uger vil bestyrelsen modtage rapporten, og herefter tage stilling til den videre proces.

Derudover blev der lavet en grundig gennemgang af I-profilerne (jern) i kælderen, som ligger og bærer bygningen, da nogle af disse er begyndt at ruste og tære væk. Der vil midlertidigt blive sat soldater op i kælderen for at sikre, at der ikke sker noget med bygningen, indtil der er lagt en plan for udbedring af skaden. Bestyrelsen vil afvente rådgivningen fra Gaihede, før der tages stilling til videre proces.

Eventuelt

Kælderen trænger til en oprydning. Der sættes bånd på cyklerne og skrives ud, at andre løse genstande skal fjernes inden den oplyste dato. Cykler, hvor båndet ikke fjernet, bliver sat op i gården.

Næste bestyrelsesmøde forventes afholdt i oktober.