Referat af bestyrelsesmøde, onsdag d. 24. marts 2021

Til stede: Mike, Rasmus (virtuelt), Jesper, Lisbeth, Marie, Amalie, Ole og Laura (virtuelt)

Vinduer i ejendommen

Der er blevet indhentet to tilbud på renovering af vinduer i ejendommen, fordi nogle vinduer er i meget dårlig stand. Det er særligt listerne på vinderne, som er begyndt at rådne pga. vind- og vejrforhold. Tilbuddene lyder på hhv. 581.646 kr. inkl. moms og 552.487 kr. inkl. moms. Begge tilbud indebærer opsætning af stillads, gennemgang af vinduerne, udbedring af skader/mangler og maling af vinduerne. Bestyrelsen husker det således, at de eksisterende vinduer er fra perioden ca. 1980 til 1990.

Bestyrelsen havde en drøftelse af, at en renovering af vinduerne skal koordineres med altanprojektet, hvor nogle af vinduerne vil blive udskiftet med nye døre. Det er endnu ikke fastlagt endeligt, hvilket vinduer som udskiftes, da kommunen ikke har givet en byggetilladelse for altanerne. Bestyrelsen anser det dog som vanskeligt, at et renoveringsprojekt af vinduerne kan ske i sammenhæng med altanprojektet, således at det samme stillads og lignende kan benyttes.

Bestyrelsen havde derudover en drøftelse af, hvad det vil koste at skifte alle vinduerne ift. at renovere dem, samt hvilke andre større renoveringer af ejendommen som fx nyt tag eller ny rørføring i kælderen, der også kan være behov for kort eller lang sigt. På den baggrund blev bestyrelsen enige om at indhente rådgivning fra fx Friborg Lassen, så der kan blive lavet en samlet vurdering af hvor ejendommen har behov for renovering og i hvilken rækkefølge renovering skal ske med henblik på, at der kan blive lagt en samlet plan for den fortsatte renovering af ejendommen. Mike tager kontakt til Friborg Lassen og hører, om de kan bistå med rådgivning herom.

Altaner

Kommunen vendte tilbage på altanansøgningen i starten af januar 2021 med et mangelbrev, hvor der fremgik en række forhold ved altanerne, som skulle ændres. På den baggrund lavede Altana en revideret ansøgning, hvor bl.a. altanerne på 1. sal mod gården fik skåret et hjørne af, dybden på altaner mod gaden blev gjort mindre og der blev redegjort for indblik til naboforeningen fra 21 tv mod nr. 19. Den reviderede ansøgning blev indsendt 5. marts 2021.

Der afventer ny melding fra kommunen. Det er forventningen, at sagsbehandlingstiden er noget kortere i runde 2. Kommunen kan muligvis have yderligere spørgsmål eller kommentere til ansøgningen, og derfor er det usikkert hvornår byggetilladelsen vil blive givet.

Fælleslokalet

Corona har gjort det udfordrende at komme i gang med både indretning og brugen af rummet.

Bestyrelsen har afsat en pulje på 30.000 kr. til indkøb, indretning og istandsættelse. Der er indkøbt service mm. fra IKEA samt maling. Der er ikke et overblik over forbruget, men umiddelbart stadig en del penge tilbage.

Bestyrelsen drøftede opsætning af et nyt køkken, som forventes at koste omkring 30.000 kr. inkl. montering. Der blev dog ikke truffet nogen beslutning herom.

Bestyrelsen ønsker på sigt at afholde en arbejdsdag/-weekend, hvor der fx kan blive malet mm. i lokalet, men afventer med at fastsætte en dato herfor. Forud herfor skal der laves et overblik over, hvad der skal laves i rummet.

Bestyrelsen er enige om at indkøbe en printer med scanner til fælleslokalet, som kan benyttes af foreningens beboere. Derudover er der igangsat opsætning af internet fra Fiberby, som snarligt er klar til brug.

Der er blevet opsat en boks til nøglen til fællesrummet. Nøglen har i en periode været væk, men der er blevet lavet en ny. Udover nøglen i boksen har Mike, Rasmus, Jesper og Laura en nøgle. Bestyrelsen er enige om at det er hensigtsmæssigt at bestyrelsen har nøgle til rummet og opfordre til at folk lægger nøglen i boksen tilbage hurtigst muligt efter brug, så det sikres, at nøgleboksen fungerer i praksis.

Bestyrelsen drøftede også, hvordan man laver det bedste system ift. booking af lokalet. Der var enighed om at indkøbe en fysisk kalender, som kan hænges op i en af opgangene.

Der er udarbejdet et udkast til regler, som er sendt til bestyrelsen med henblik på bemærkninger, men arbejdet er gået i stå. Der var en drøftelse af hvilken karakter reglerne skal have ift. længde og omfang.

Vandskade 76 2. og 1. tv

Der har i december 2020 været en vandskade mellem 76 2. og 1. tv, da der ifm. udskiftning af et toilet er løbet vand ud.

Sagen er håndteret af andelshavers forsikring og afsluttet.

Vandskade 76 2. og 1. th

Der har i januar 2021 været en vandskade mellem 76 2. og 1. th, da en vaskemaskine pludselig lækkede vand, som trængte ned i gulvet gennem nogle defekte gamle fuger i gulvet.

Andelshavers forsikring er på sagen og sagen er stort set afsluttet.

Nabotaget på Sdr. Boulevard

Naboforeningen på Sdr. Boulevard har i marts 2020 rettet henvendelse vedrørende renovering af brandkammen imellem 74 og 76, som er i dårligt stand. Dette har de opdaget ifm. renovering af taget på deres ejendom.

Da der var uklarhed om ejerskabet over brandkammen, har naboforeningen tjekket op herpå og af de relevante juridiske grundlag fremgår det, at ejerskabet er 50/50.

Naboforeningen har oplyst, at det koster ca. 200.000 kr. er renovere brandkammen. Bestyrelsen har indhentet rådgivning fra Friborg Lassen, som har været ud og se brandkammen. Friborg Lassen er enig i at brandkammen er i dårlig stand og skal udbedres, og de estimerer en pris på ca. 120.000.

På den baggrund har bestyrelsen været i dialog med naboforeningen og blevet enige om at dele en udgift på 158.000 kr., som er midt i mellem 120.000 kr. og 200.000. Dermed har foreningen betalt ca. 79.000 kr. for at få repareret brandkammen. Naboforeningen betaler difference mellem de 158.000 kr. og 200.000 kr.

Sagen er afsluttet og bestyrelsen har underskrevet aftaleseddel med naboforeningen.

Vinduespolering

Der er blevet lavet en aftale med et nyt firma, som kan stå for pudsning af vinduer, da det gamle opsagde aftalen. Lisbeth modtaget en sms, når de har været. Hvis der står ting i vindueskarmen, så bliver vinduet ikke pudset.

Operation Dagsværk

Operation dagsværk har været ude og vaske fortrapperne. De nåede ikke bagtrapperne.

Gårdlaug

Gårdlauget har fået beskåret træet. I den forbindelse er det aftalt med gårdlauget at fælde det hyldetræ, som står i vores ende af gården. Bestyrelsen drøftede om, der kunne blive plante nogle lave buske eller lignende i bedet. Derudover var der snak om, at græsset i gården er i dårlig stand og at det kunne overvejes at lægge rullegræs.

Diverse

76, 5. tv skal have flyttet deres køkken ind i stuen. Derfor skal udsugningen til emhætten ske igennem skorstenen. Christian, som ville lave samme flytning, har tidligere fået fuldmagt over en skorsten i 76. Da lejligheden i dag er Lisbeths, gav Lisbeth tilladelse til, at Mike benytter skorstenen. Vilkårene er de samme som tidligere, at hvis andre andelshavere ønsker at lave samme flytning, så skal de have mulighed for det.

Bestyrelsen ønsker at afholde generalforsamling, når der forhåbentlig er mere klarhed om altaner og evt. andre større projekter (evt. vinduer). Derfor forventes generalforsamlingen at blive afholdt midt juni.

Ved generalforsamlingen skal der tages stilling til, hvilken værdi foreningens ejendom skal fastsættes til på baggrund af valuarvurderingen fra juni 2020.

Det blev derudover bemærket, at foreningen i juni 2021 har 40 års jubilæum

Fatningen til lyset udenfor 76 er blevet lavet, da den smeltet sammen. Derudover blev det kort vendt om der mulighed for at få mere lys over døren til bagtrappen i 76.